Vakantie en vorderingen project - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu Vakantie en vorderingen project - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu

Vakantie en vorderingen project

Door: Jelle de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Jelle

02 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Beste lezers,
Hier volgt (na een tijdje) weer een blog van mij, dit keer ook een iets langer blog. Er is veel gebeurd in de tussentijd en ik heb alweer ontzettend veel kunnen doen binnen mij project. Ik wil jullie graag vertellen over mijn zomervakantie, de vorderingen binnen mijn project en de overige belevingen. Ik probeer dit zo kort en krachtig mogelijk te doen.

De dag voor mijn drie weken vakantie (18-12-2014) heb ik samen met mijn collega’s een price giving georganiseerd voor de kinderen binnen mijn project. De bedoeling van deze price giving was om hen te laten zien waar zij goed in zijn en hen hier speciaal op te attenderen, doormiddel van een certificaat en cadeautjes. De certificaten heb ik gemaakt, maar zijn mede mogelijk gemaakt door de sponsoren vanuit Nederland. De cadeautjes bestonden voornamelijk uit tweede hands kleding wat gesponsord werd door verscheidene kledingwinkels. Er heerste een gemoedelijk kerstsfeertje. De kinderen waren blij, er was een prachtig kerstboompje aanwezig, er waren versnaperingen en lekkere drankjes voor de kinderen en iedereen was ontzettend blij met het certificaat! Het uiteindelijke doel was ook om de kinderen te motiveren om door te gaan waar ze mee bezig zijn (de goede dingen dan uiteraard).

Op dezelfde dag hadden wij nog de laatste supervisie meeting met onze supervisor Ms. Bezuidenhout. In deze meeting hadden wij (de studenten) allemaal dezelfde klacht en die klacht was de Bazzbus. De Bazzbus is een organisatie in Zuid-Afrika die reizigers oppikken en droppen bij hostels. Wij hadden allemaal een 21 dagen ticket gekocht, zodat we de hele reis vervoer hadden. Na enige tijd kregen we wat gedonder met de bazzbus, omdat onze stoelen niet meer gereserveerd konden worden, dat betekende dus ook dat we niet met de bazzbus onze reis door Zuid-Afrika konden maken. In de supervisie meeting heeft onze supervisor nog met de organisatie gebeld, maar dat heeft niet mogen baten. We hebben direct actie ondernomen en konden met veel geluk nog twee auto’s huren voor onze vakantie. Opgelucht en wel konden we eindelijk aan de gardenroute beginnen.

Vrijdag 19-12-2014, klaar om te vertrekken. Om met zijn allen door Zuid-Afrika te reizen. Nadat alle koffers in de auto gepropt waren, ja letterlijk gepropt, konden we gaan. De eerste stop was Port Elizabeth, waar we enkel een nachtje hebben geslapen. We zijn in Port Elizabeth nog de stad in geweest, om de laatste vakantie boodschappen te doen. Na Port Elizabeth zijn we vertrokken naar Tsitsikamma, waar we in een prachtig mooi hostel terecht kwamen. De dag dat we aankwamen zijn we gaan kajakken en zwemmen tussen de hoge bergen. In de avond hebben we een braai gehad samen met de andere reizigers uit het hostel, erg gezellig. De volgende dag zou ik eigenlijk gaan bungee jumpen, maar door een te overvolle groep kon ik helaas niet meer deelnemen aan de bungee, dus zijn we gaan hiken door de bergen, langs rivieren en over bruggen. Na onze stevige tocht door de bergen zijn we van Tsitsikamma naar Knysna gereden. Knysna is een prachtige plaatsje langs de west kust van Zuid-Afrika. De eigenlijke plaats waar we verbleven was Sedgefield waar ook weer een gemoedelijk hostel was, met alles erop en eraan. Het hostel is erg populair onder de Zuid-Afrikaanse bevolking, dus het was een mooi moment om ook veel nieuwe mensen te leren kennen. In Sedgefield hebben wij drie dagen mogen verblijven. In de tussentijd van ons verblijf heb ik nog met zeehonden gezwommen bij een eilandje langs de kust van Plettenberg bay. Er waren zo’n 5000 zeehonden op dat eilandje, waardoor er ook ontzettend veel zeehonden in het water waren. Zeehonden communiceren op een ludieke wijze met mensen, door bubbels te blazen in het water, met de vin zachtjes tegen het lichaam aantikken of mondgebaren. Na Sedgefield zijn we naar Outshoorn gegaan, een plaatsje wat bekend staat om zijn struisvogel boerderijen. Wat mooi is om te zien, is de diversiteit in landschappen in Zuid-Afrika. Toen wij naar Outshoorn zijn gereden, was het voor de heuvels bij Outshoorn helemaal groen en levend, maar voorbij de heuvels was het in een keer zanderig, droog en erg warm. Het leek wel een compleet ander land wat bezaaid was met struisvogels, ongelooflijk zoveel. Nadat we in het hostel zijn aangekomen hebben we lekker gezwommen en zelf eten gekookt. Omdat het de dag voor kerst was hebben we gezellig met elkaar gezeten, even gepraat over hoe de families kerst zouden gaan vieren en dat het echt gek is om rond deze tijd in Zuid-Afrika te zitten, want het was lastig voor te stellen dat het kerst was met temperaturen rondom de 30 graden Celsius. Op de eerste kerstdag hebben we de cangoo caves bezocht, grotten bestaande uit kalksteen en met een eindeloze geschiedenis. Na de cangoo caves zijn we naar een struisvogel boerderij geweest, hier konden mensen op struisvogels rijden, op struisvogel eigen staan, struisvogels aaien en informatie krijgen over struisvogels. Het was best leuk om de struisvogels te voeren en wat interessante feitjes te ontvangen over het toch niet zo intelligente vogelsoort. Outshoorn zelf is niet zo’n denderend stadje, dus waren we ook wel weer blij dat we naar het volgende plaatsje konden reizen en dit volgende plaatsje was Mosselbay. In Mosselbay hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan, omdat er niet zoveel was te beleven. We zijn een dagje naar het strand geweest en voor de rest een beetje door Mosselbay geslenterd, er was gewoonweg niet veel te doen. Na een aantal dagen Mosselbay zijn we naar Stellenbosch gegaan, een plaatsje wat bekend staat om zijn wijn. Om stellenbosch heen huizen zich in grote hoeveelheden wijn boerderijen, waar wijnkenner of niet wijnkenner heerlijke wijntjes mag proeven. Dit wijnproeven leek ons ook wel interessant, dus hebben we de eerstvolgende dag een wijntour gereserveerd, wat een groots succes was. We hadden een eigen busje met chauffeur en werden heengebracht waar wij naar toe wouden gaan. In totaal hebben we vier wijnboerderijen bezocht met elke boerderij zijn eigen charme. Een vierde wijn boerderij was misschien ook niet zo’n goed idee meer geweest, omdat de wijn zich hier en daar al aardig liet merken. Na de wijntour hebben we nog heerlijk gedineerd in Stellenbosch. Stellenbosch was trouwens (vind ik) het mooiste van de gehele gardenroute. Alle huizen zijn wit, alles is omringd door prachtig groen, op de achtergrond kolossale bergtoppen en prachtige wijn boerderijen. De dag na de wijntour zijn we in de auto gestapt en naar Kaapstad gereden. In totaal hebben we 6 nachten in Kaapstad geslapen. De hoogtepunten waren sharkcage diving, wat inhoud dat je in een kooi zit in het water met witte haaien om je heen. Het beklimmen van de tafelberg, waar getrainde wandelaars een dik uur over doen en ik (ongetrainde wandelaar) een uur en een kwartier. Ik heb mezelf na de bare tocht toch nog even een schouderklopje gegeven. Vanaf de tafelberg was er een prachtig uitzicht over Kaapstad en de oceanen. Het bezoeken van Capepoint en Kaap de goede hoop waren ook een hoogtepunt. Kaap de goede hoop is het meest zuidelijkste punt van Afrika. Bij Capepoint heb ik een prachtige hike gedaan langs de bergranden waarbij hier een daar een hindernis overwonnen moest worden, maar een prachtige ervaring weer dat zeker. Kaapstad zelf is ook een bezienswaardigheid op zich, met zijn rijke geschiedenis en vele culturen. In Kaapstad zijn we ook het nieuwe jaar in gegaan bij het waterfront. Ondanks de vele mensen en mega drukte, was het een fantastische manier om het nieuwe jaar in te gaan en na klokslag 12 uur zijn we uiteraard nog tot de vroege uren wezen feesten in Kaapstad. Op de terugweg uit Kaapstad ben ik per ongeluk door de townships (de sloppenwijken) van Kaapstad gereden, omdat ik de weg niet meer wist. Dit was toch best spannend, omdat we niet wisten wat we konden verwachten en de townships waren gigantisch groot, er kwam nooit een einde aan. Nadat het einde in zicht was en we allemaal nog leefden, waren we opgelucht en hebben we het opgevat als een bijzondere ervaring. We verbleven trouwens niet in Kaapstad, maar in Muizenberg, dit is een kustplaatsje waar veel wordt gesurft. Na een fantastische tijd in en rondom Kaapstad zijn we na 9 uren rijden aangekomen in Jeffreys Bay. In Jeffreys Bay hebben we heerlijke tot rust kunnen komen van de vele indrukken van de vakantie. Enig nadeel in Jeffreys Bay was dat mijn tas gestolen is met paspoort en alle pasjes erin, gelukkig was er een eerlijke vinder die mijn paspoort en pasjes terug heeft gegeven, godzijdank! De tas was weg helaas en mijn contant geld ook, maar het paspoort is het belangrijkste document dat absoluut niet verloren mag gaan, gelukkig heb ik dat terug. Ik heb in de laatste paar vakantie dagen nog een bungee jump gedaan van 216 meter hoog een geskydived van 2500 meter hoogte. Dit waren beide fantastische ervaringen, net zoals de gehele vakantie één grote ervaringen en avontuur was.

Aangekomen in Port Alfred 8-01-2015, konden de voorbereidingen voor de stages weer beginnen. Ik ben direct aan de slag gegaan met het samenstellen van mijn vooronderzoek over voeding. Mijn onderzoek is gericht op mijn eigen project, over wat voor invloed voeding heeft op de stagnatie rondom de ontwikkeling van kinderen uit een onderontwikkelde sociaal economische omgeving. Het onderzoek loopt tot nu toe erg goed, ik heb al verscheidene activiteiten kunnen organiseren en begin binnenkort met interviews en verscheidene survey ’s. Ik heb het thema van de maan februari ook veranderd in ‘nutrition’ zodat ik de gehele maand hard kan werken aan mijn onderzoek. Volgende week ga ik met de kinderen een supermarkt tour doen, zodat ze verschillende producten kunnen onderscheiden en gewoonweg weten hoe een supermarkt eruit ziet en waar alle producten zijn te vinden. In de supermarkt krijgen ze een lijst mee met producten die gekocht moeten worden voor het proef spel wat gespeeld gaat worden. Wat volgende week ook gaat plaatsvinden is ‘garden day’, op deze dag ga ik samen met de kinderen verschillende soorten groente zaden planten, zodat zij eigen groenten kunnen verbouwen voor de keuken van het project zelf, dus eigen consumptie. Aangezien er een tekort aan geld is voor eten voor de gehele maand, leek dit mij wel een goed idee.

Ik wil jullie hartelijk danken voor het lezen van mijn blog. Het is een beetje kort door de bocht geschreven, dit komt doordat ik veel te doen heb. Ja ja, in Afrika hebben mensen het ook druk! Dus het is niet alleen maar genieten geblazen.

Met vriendelijke groeten,

Jelle de Graaf

• 02 Februari 2015 - 17:40

Gerda Groenia:

hallo Jelle
    heb weer echt genoten van je verhaal Je zegt zelf kort door de bocht maar het is echt genieten om het te lezen En wat een prachtig land zoals jij dat beschrijft .Zou er zin in krijgen om het te bezoeken .Kijuk al weer uit naar je volgende ,,,blog,,,,Nog heel veel plezier daar in het lekkere warme Afrika .pas goed op je zelf
    gr Gerda Groenia

• 02 Februari 2015 - 18:40

Anna De Graaf:

Hai Jelle nou weer heerlijk genoten van je verslag hoor,een hele belevenis en altijd mooi weer .Geniet er nog maar van ,en we wensen je veel sucses met het project waar je mee bezig bent
    Skypen wel weer Jelle de groetjes van pake en beppe doei doei

• 02 Februari 2015 - 20:47

Jantje Hilgen:

Hoi Jelle, Wat hebben Gerrit en ik genoten van je reisverslag wat een belevenis.We hadden het gevoel er zelf bij te zijn wat een geweldig land Wat een voorrecht om daar je stage te mogen doen.Om een bijdrage te mogen doen voor de ontwikkeling van deze kinderen . We wensen jou nog veel plezier.Pas goed op je zelf we kunnen niet wachten op je volgende verslag.groetjes van Gerrit en Jantje

• 05 Maart 2015 - 15:08

Eveline:

hee jelle, t is een beetje een late reactie maar ik vond het wel heel leuk om te lezen! we missen je hier wel hoor!
    nog een paar hele fijne weken en ik denk wel tot binnekort!