De eerste week. - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu De eerste week. - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu

De eerste week.

Door: jelle de graaf

Blijf op de hoogte en volg Jelle

01 September 2011 | Rwanda, Shyogwe

Hallo allemaal.

Hier weer even een verslag uit Rwanda !

Het is is nog steeds erg leuk, en doen elke dag weer nieuwe bezigheden.

Ik zal even kort vertellen wat we vanaf zondag hebben gedaan.

Zondag:
Zijn we naar de kerk geweest, dat was heel leuk ! Allemaal kleine koortjes, van jong tot oud.
Als je de mensen hier hoort zingen voelt het echt als Afrika.
Ze hebben als instrument een trommel, en zingen precies in dezelfde maat, da's heel mooi om te horen.

We werder voorgesteld aan de hele kerk, en dat zijn nogal wat mensen.
De kerk zat echt tot de nok toe vol.

Toen we voor al die mensen stonden, hebben we het vader jacob gezongen in canon.
Dat hadden we een avond van tevoren even ingestudeerd.

De kerk duurde in totaal 3 uur, dus dat viel reuze mee.

Maandag:
Zijn we naar de stage plek van Wouter en Johan geweest.
Zij doen sport activiteiten op de basisschoolen.
Zoals, voetbal, handbal, lijnbal.
Toen we op de school kwamen kwamen er honderden kinderen op ons af.
We konden nauwelijks nog verder lopen.
Toen het schoolhoofd en alle leraren zich hadden voorgesteld, gingen we naar een aantal klassen.
We hebben ons daar voorgesteld en verteld wat we hier gingen doen.
Ze mochten ons nog een aantal vragen stellen, en de meest voor de handliggende vragen waren:

- Heb je een vriend/vriendin.
- Wat kom je hier doen.
- Wat vind je van Rwanda.
- Ben je getrouwd.

De avond hebben we nog lekker gegeten, en daarna nog wat spelletjes gedaan.

Dinsdag:
Zijn we naar de stage plek van Rymkje en Robin geweest.

Eerst zijn we naar Rymkje haar stage plek geweest.
Zij komt te werken in the mothers union.
Daar worden kleren gemaakt en allemaak andere leuke dingen.
De spullen die zij maken kunnen worden verkocht.
Het geld wat daar van wordt opgehaald gaat naar de scholen, en kinderen met problemen.
Rymkje gaat ook matras hoezen maken, je kan haar ook volgen op haar site.

Robin komt te werken in de werkplaats in Cyakabiri.

Daar worden stoelen, bankjes, kasten etc, gemaakt.
Robin is vorig jaar ook al een maand in Rwanda geweest, en heeft toen ook in diezelfde werkplaats gewerkt.

Daarna hebben we nog even op een terrasje gezeten met erg lekkere koffie.
We kregen per persoon een hele kan.
Daar betaal je nog geen euro voor.

800 Rwdfrank is 1 euro.

We zijn toen vanuit Cyakabiri met de fietstaxi weer naar Shyogwe gegaan.
De tocht was 7km, daar hebben we 500 frank voor betaalt, dus ongeveer 65 cent.

En dan moet je nagaan dan het gebied hier alleen maar uit heuvels bestaat, en dat die arme jongens van de fietstaxi je hellemaal naar boven moeten fietsen, maarja dat is hun inkomen, anders kunnen ze niet leven.

Daarna hebben we weer genoten van een heerlijke maaltijd.

We eten hier elke dag, aardappelen, geitenvlees, allemaal soorten groenten en fruit. veel pasta's en gebakken ei met patat, tomaat, ui erin.

's avonds doen we vrij weinig, omdat het hier al om 6 uur hellemaal donker is.

Woensdag:
Zijn we naar Renée en mijn stage plekken geweest.

Eerst naar het health centre.

We gaan in het health centre helpen met family planning, dat is om mensen te helpen en te ondersteunen met de zwangerschap, het nemen van de pil, spiraal inbrengen etc.

We gaan helpen op het laboratorium,daar gaan we allemaal soorten testen doen.

HIV test, urine testen, faces (poep) testen, bloed testen.

Het health centre heeft een beperkt aantal afdelingen o.a.:
De kraamafdeing, laboratorium, vaccinaties, HIV, bloedprikken en een soort spreekuur kamertje.

De bedden in het healthcentre hebben geen matrashoes, waarscheinlijk gaat Rymkje die maken.

Renée en ik worden begeleid door Sarah, dat is de enige werknemer die een klein beetje engels spreekt, de rest spreekt frans en Rwandees.

Vrijdag wordt onze eerste dag in het health centre, en Renée en ik hebben er erg zin in.

We dragen waarscheinlijk nog een microscoop en voorlichtings posters over aan het health centre.

We komen 2 dagen in de week te werken in het health centre.

Ziekenhuis:
Is onze tweede stageplaats.

We hebben eerst het laboratorium gezien.
Het laboratorium waar wij gaan werken zag er best klein uit, en er werken 9 mensen elke dag in die kleine ruimte.

Het laboratorium zag er best verzorgd uit, ze hebben ook wel een aantal machines voor de monsters.

Het engels was gebrekkig van de mensen op het laboratorium, maar we kwamen er toch goed uit.

We hebben afgesproken dat Renée en ik 3 dagen per week in het ziekenhuis gaan werken.

Na de rondleiding in het laboratorium, kregen we een rondleiding door het ziekenhuis.

We gingen langs verschillende afdelingen, zoals, radiologie, chirurgie, spierziekten van kinderen, oogheelkunde.

De rondleiding was heel erg leerzaam en leuk, je ziet dat het ziekenhuis niet te vergelijken is dan die van nederland.
De chirurgie zag er heel slordig uit, er stonden mischien 3 bedden en wat verband en wat gereedschap.

We kwamen ook dingen tegen die in nederland echt helemaal niet kunnen.
Dat bespaar ik jullie.

De oogheelkunde afdeling van Piet Noë zag er perfect uit, echt heel schoon en heel erg netjes.

Piet Noë is een Belgische oogarts die 4 jaar ontwikkelings werk doet in Rwanda.
Hij doet per dag wel zo'n 30/40/50 oog operaties.
Ongeveer 1 per 10 minuten.

Renée en ik hebben hem nog niet ontmoet, maar dat gaat volgende week gebeuren.
We kijken daar erg naar uit.

Het ziekenhuis ligt ongeveer 4,5km bij ons vandaan.
We moeten dan helemaal naar beneden, wandt wij zitten op een berg, en het ziekenhuis ligt weer heel laag.

We gaan elke dag met de fietstaxi, niet omdat we lui zijn, maar om de economie wat opweg te helpen.

We hebben erg zin om in het ziekenhuis te werken.

Donderdag:

Onze eerste werkdag op het laboratorium.
Het was heel leuk, alleen we mogen de eerste 2 weken alleen maar kijken.

Dit moet omdat er allemaal bloed testen worden gedaan, en die moeten goed gebeuren.

Ook moeten we natuurlijk weten hoe alles in zijn werk gaat.

Op dit moment ben ik lekker van het weer aan het genieten.

Overig:

Ik heb ht idee dat ik hier helemaal niet snel bruin wordt.

Mischien komt dat omdat de mensen hier echt heel zwart zijn.

Het is heel mooi om te zien wat hier allemaal groeit, bananen, avocados, papaja, ananas ( die is hier echt heel erg lekker).

We zijn al een paar keer Gitarama in geweest, dat is een stad hier.
We hebben daar wat mooie spullen gekocht en wat boodschappen, voor het ontbijt.

Het enige beleg wat we hier hebben is boter.
Dus hebben we wat choco pasta gekocht.
Pindakaas kan je hier ook kopen, maar dat ziet er niet echt uit om te smullen.

Het verkeer:
Vrachtauto's gaan voor alles en bussen.
Daarna auto's dan fietsers. en de laagste rang zijn de voetgangers.

Je wordt hier zo onder gereden, wand de mensen hier rijden gewoon door.

Les auto's zijn hier ook, maar heb eigenlijk geen flauw benul wat ze daarin leren.

Dit was weer een verhaaltje, het is een beetje lang, maar het is nog lang niet alles wat ik te vertellen heb.

Groeten uit Rwanda !!

• 01 September 2011 - 15:38

Metha:

Ot ik dit sa leas hast ut maar best nij dien zin mooisa:D! Prutte plezier en een pear dikke tutten foar die

• 01 September 2011 - 16:59

Douwe Jaa & Geziene:

Mooi dat het beval daar leuk dat je deze site hebt kunnen we je mooi in de gaten houden!!
    liefs
    van ons

• 01 September 2011 - 17:06

Annie:

He Jelle,

Wat fantastisch sokke belevenissen!!! en wat kist it allejer mooi fewudsje.
    Liekest wol san journalist!.
    En wat leuk it lab it siekenhus deoogarts, tjonge jonge sa interesant!
    Ik sjog al wer ut nei dyn folgende ferslag ;-)
    Sa te leazen bist net onwennig dus mar lekker geniete foar ost it wist ist wer om.
    En die fiesttaxi der hiest net op rekene toch?
    Miendest dast der wol folle rinne moest.
    Ast al wer wat oan de conditie dwan wost kist de fietstaxi chauffeur ek foarstelle dat jim de rollen omdraaie do fietse en hy lekker even bekomme ha ha.
    Dan mast der al even een fototje fon meitsje he.....
    No dooooooo dikke tutten en tot het folgende ferslag

• 01 September 2011 - 17:37

Nienke Castelein:

hey jelle

sa te leazen fermakkest do dy der prima..erg moai om te leazen hoe it der allegear giet..maitsje der nog in moaie tyd fan!!!

gr nienke

• 01 September 2011 - 17:39

Mem Van Renée:

wauw wat vee info , heerlijk om te lezen , je verteld ook zo leuk, ik zie het helemaal voor me.

• 02 September 2011 - 05:48

Dirk En Gerda:

hey Jelle

wat een geweldig verslag heb je gemaakt van je eerste dagen het is gewoon smullen van wat je daar allemaal ziet en gaat doen .En het mooie weer daar is ook geweldig toch ,of vind je het niet zo warm ,
    Wat wij zo leuk vinden het openbaar vervoer waar jij je mee verplaatst .maak je ook nog foto,s er van ??? we kijken nu al weer uit naar het volgende verslag
    lieve groet van ons uit Dokkum

• 02 September 2011 - 09:11

Josefine:

Hee Jelle,

Heb je verslag even gelezen. Zo te horen heb je al een hele hoop gezien en gedaan.
    Wij zouden zeggen nog heel veel plezier en we lezen en schrijven wel weer! We denken aan je.

Kusjes van ons drietjes.

• 02 September 2011 - 18:00

Hans En Sippie:

Hé Jelle, blij weer wat van je te horen, wat een schitterend, verslag. Je hebt een fijne manier van schrijven. Tja het is niet allemaal rozegeur en maneschijn wat je daar allemaal tegenkomt natuurlijk. Hoop dat je goede contacten met je medestudenten hebt en er met elkaar over kunt praten. Hier is alles oké. Kijk uit naar je volgende verslag!
    Hé toppertje hou vol. Leafs. Hans en Sippie

• 02 September 2011 - 23:29

Eva:

Jelle,, :D
    Ook weer superleuk om dat van jou te lezen... ik heb de rest ook al gehad en het is echt nice dat ik een beeld heb bij wat jullie te vertellen hebben :D Red je het nog een beetje met je kruiswoordpuzels? Of heb je mn hulp nodig? :P ik weet dat je internet niet zo snel is,, maar als je er echt niet uit komt stuur je maar een mailtje ofzo :P Maare,, op de fietstaxi om de economie te helpen? yeah right. xD haha. Grapjas :P is het al minder spannend om naar beneden te rezen na kanini? xD
    Anyway, ik ga naar bed. XD
    Dikke kus,, Mis jullie. (A). xxx eva

• 03 September 2011 - 07:56

Gea :

Hey Jelle,

Leuk uitgebreid verslag, Helemaal leuk omdat ik er voor het grootste gedeelte bij geweest ben. Lukt het allemaal met de insecten??

Suces met jullie werk en tot horens

groet Gea

• 03 September 2011 - 16:06

Eveline:

hee jelle ik bin bliid datst it der sa moai hast. ik sjoch elke dei op dyn website. we misse dy hjir wol jer!
    mar we tinke wol elke dei oan dy! dus do bist der altyt noch in bytsje!!! :)

doei!

leafs Eveline

• 03 September 2011 - 17:31

Hennie:

hoi jelle.
    wat veel indrukken beschrijf je in je verslag,best vermoeiend denk ik.
    fijn dat je het een beetje naar je zin hebt.
    we houden je verslagen in de gaten en hou je taai.
    groetjes van ons allemaal.
    aj en hennie ate nynke hendrik aj en froukje.
    dikke tut

• 04 September 2011 - 11:06

Zora:

Klinkt leuk Jelle! Ben jarloers! Geniet er nog maar even van :D

• 05 September 2011 - 14:46

Metha:

Bin SUPER trots op die! Hie die ek nog een hotmail bericht stjoerd! Wanneer we even skype kin?

Tút Metha

• 06 September 2011 - 22:59

Annie De Vries:

He Jelle ik ha de foto`s even besjoen jer prachtig!!!!!!!
    Tis al wer let dus oare keer wer een langer ferhaaltje goed,
    dikke tut doeiiiiiii

• 09 September 2011 - 11:57

Jeanine:

hoi jelle!
    watleuk dat je evenwat verteld kan ik je ook even in de gaten houden(A)! nou snel terug komen op school hoor! xxx jeanine