Reisverslag van afgelopen weken. - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu Reisverslag van afgelopen weken. - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu

Reisverslag van afgelopen weken.

Door: jelle de graaf

Blijf op de hoogte en volg Jelle

03 Oktober 2011 | Rwanda, Shyogwe

Hallo allemaal !!
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een stukje heb geschreven.
Dit omdat het mij een beetje is ontgaan.

Als aller eerst wil ik even melden, dat alles heel goed gaat hier, en dat het ook goed met mij gaat.
Alles gaat zijn gangentje hier wel.

Vorige week hebben we weer de hele week in het ziekenhuis gewerkt.
Deze week was de laatste week van de twee studenten van de universiteit.
Zij hebben ons vanaf het begin al geholpen met alle proeven die er waren te doen op het laboratorium.
Ook hebbe zij het ziekenhuis van binnen en buiten laten zien, en ons begeleid met alles.
We hebben een goede band met hun gecreëerd, en we mogen ze vrienden noemen.
We hebben donderdag ook bij een van de studenten gegeten.
Het was echt pure luxe wat we daar kregen.
Kip, vis, chips, macaroni, boontjes, salade en mini pizza’s.
Cola, sprite, Fanta, whisky en Martini.
Het was puur genieten.

Toen we afscheid van hun hebben genomen, hebben we hun een fotolijst gegeven met een foto van ons vieren, 4 armbanden en oorbellen en een pot parfum.
Hun reactie was echt heel bijzonder.
Ze wisten niet hoe ze ons moesten bedanken, terwijl ze al zoveel voor ons hadden gedaan.

Nu hun beiden weg zijn, hebben wij (Renée en ik) hematologie, serologie en de biochemie afdelingen overgenomen in het laboratorium in het ziekenhuis.

Het healthcentre is eigenlijk niets meer.
We gaan er nu 1 keer in de week heen, in plaats van 2 keer in de week.
Dit omdat er geen genoeg monsters zijn die wij kunnen analyseren.
Vandaag zijn we ook naar het healthcentre geweest, en hebben eigenlijk besloten het healthcentre te schrappen van onze stage.
Dit is erg jammer, wand het is best een leuke plek waar je kan werken.

Heel vaak als wij daar op het laboratorium zijn, gaat de begeleider weg voor 2 uur, en als hij dan 5 min terugkomt, komt hij daarna helemaal niet meer terug.
Als wij dan weggaan, zegt hij de volgende keer waar wij waren gebleven.
Typisch Afrikaans denk ik.

Vorige week zondag zijn Rymkje en ik naar de kerk geweest.
De dienst was wel weer heel erg leuk om te zien, veel gedans en gezang.
Alleen kon de preker wel iets minder enthousiast zijn, wand die schreeuwde ons vel bijna van ons lijf.
Na 4 uur vonden Rymkje en ik het wel prima, dus zijn we maar naar huis gegaan om een lekkere grootte pan met aardappelen en groenten.

We hebben vorige week ook Rwandees gegeten.
Het land etc. is heel erg mooi, maar het eten is op zijn zachts gezegd niet te vret.. (uhum) eten.
Zoete aardappelen, cassave, bruine bonen, en nog soort ronde bloembollen.
Maar smaken verschillen, maar ik weet dat de niemand van onze groep het lekker vond.
Ik weet niet of 1 van jullie wel eens karton heeft gegeten ? Daar kun je het nog prima mee vergelijken.
Verder is het primitieve leven al erg gewend, de douche is nog steeds ijskoud, het water moet nog steeds gekookt en gefiltreerd worden, we worden nog steeds opgegeten door de muggen en andere insecten.

Het weer wordt wel iets tropischer.
’s Ochtends en ’s middags prachtig weer (rond de 30 graden) en ’s avonds tropische regenbuien en keiharde windvlagen.
Best wel mooi om te zien, wand zo’n bui zie je eigenlijk nooit in Nederland.

We hebben vrijdag in het healthcentre bij de zwangere vrouwen gekeken.
Ik mocht ze wegen en lengte meten en bloeddruk meten.
Ook mocht ik op de buik horen of het hart van het baby’tje nog wel klopte.

’s Avonds zijn we hier een serie aan het kijken op Rymkje haar laptop.
We doen 2 afleveringen per week, omdat we dan precies klaar zijn als we naar huis gaan.
Ze heeft jammer genoeg alleen het 1e seizoen, dus moeten we zuinig zijn.

Vrijdag zijn we richting Kigali gegaan, naar het isimbi hotel.
Na het inchecken hebben we eerst een big size pizza gegeten in een restaurant waar bijna alleen maar blanken komen.
Wij mogen ook best een keer wat luxe eten, en dan geniet je er ook nog extra van.
In de avond hebben we nog wat gedronken en daarna zijn we vroeg op bed gegaan, dit omdat we die nacht er 4 uur uit moesten.

Zaterdag stond er rond kwart voor 5 een grootte jeep klaar om ons mee te nemen naar national park akagera.
De reis ernaar toe duurde ongeveer 3 uur.
In nationaal park leven alle wilde dieren van Rwanda.

Toen we eenmaal aan waren gekomen, moesten we betalen, daarna kon het avontuur beginnen.

We gingen naar het noorden van het park.
Daar waren uitgestrekte velden/weiden en veel bossen.

Eerst kwamen we heel veel impala’s (soort antilopen) tegen, en heel veel mooie vogels, en grootte vogels zoals: zeearend en schoenbekooievaar (die is best lelijk).
In de grootte velden hebben we vooral veel giraffen, buffels, pumba’s en veel soorten geiten/antilopen gezien.
We hebben ook bij de giraffen gelopen vanaf 10 meter afstand, dichterbij kon niet , wand als ze aanvallen kan dat je leven kosten, dat zou wel heel sneu zijn.
Het blijven natuurlijk wilde dieren.

Toen we bij een meer aankwamen zat die helemaal vol met nijlpaarden, onze gids zei dat de nijlpaarden eigenlijk nooit uit het water kwamen, en dat het heel bijzonder was dat je ze zag lopen.
Wij hebben er 3 zien lopen in het bos, dus ook nog ver van het water af.
Ze waren echt heel groot.

In de verte van het meer zagen we ook een olifant, maar die was jammer genoeg best wel ver weg.
In het water waren ook heel veel krokodillen, maar die hebben we helaas niet kunnen zien.
Vast bang voor een stel blanken.

Ook hebben we veel zebra’s en gnoes gezien, en veel kleine aapjes en bavianen.

We hebben in totaal 5 uur door het park heen gereden, en het was echt een hele leuke ervaring.
Dit is echt het Afrika.
Misschien gaan we nog een keer, maar dan gaan we naar de zuid kant van het park.
Daar is een meer waar de krokodillen altijd zichtbaar zijn, en dan ga je met een bootje het meer op.

Toen we thuis waren hebben we eerst wat gegeten in een restaurant en daarna zijn we naar ons hotel gegaan om ons wat op te frissen.
Omdat iedereen toch wel erg moe was van de dag, zijn we nadat we nog wat hebben gedronken vroeg op ons bedje gegaan.

Zondag hebben we lekker ontbeten.
Omelet met brood en passievrucht sap, heel erg lekker en een goede bodem om de ochtend door te komen.

Daarna zijn we naar het UTC gegaan om nog wat bruin brood te kopen, wand dat kan niet hier bij ons.
Het UTC is een groot winkelcentrum waar eigenlijk alleen de rijke Rwandezen komen.
De prijzen daar in de super markt zijn duurder dan bij ons in de Nederlandse supermarkt.
Vlak daarna hebben we de achtbaan (bus) weer genomen, en zijn we weer naar ons huis in Shyogwe gegaan.

Vandaag gaan we (Renée en ik) bij een collega van het healtcentre eten.
Ze heeft tegen ons gezegd dat we Rwandees gaan eten.
Daar hebben wij natuurlijk erg zin in (cry).
Wish us luck !!

Bedankt voor het lezen !!

Groetjes uit stormachtig Rwanda.

Jelle

• 03 Oktober 2011 - 18:28

Dirk En Gerda :

hoi hoi Jelle
    We zagen er al weer naar uit om weer iets van je te horen .Zo zie je ook nog wat van het land .En dat je zo dicht bij de dieren kan komen .wat een belevenis he ,En het eten wardeer je ook steeds meer als het lokale eten niet zo smakelijk is voor jullie En jullie hebben een hele fijne groep lijkt ons zo toe, geniet van alles wat je ziet en mee maakt Een goed bassis voor je verder studie .
    groetjes van uit Dokkum

• 03 Oktober 2011 - 19:18

Pake En Beppe:

wat een belevenissen jongen zowel in het laberatorium als daar buiten.
    geniet maar goed want de tijd is zomaar weer uit.pas op voor krokedillen he [dat is wat anders dan een hond] tot de volgende keer groetjes uit mmmmmmmmmm doei doei

• 04 Oktober 2011 - 12:21

Tineke Boersma:

Hallo Jelle en al je colega,s Petje af wat jullie daar doen vind het super van jullie.ben benieuwd hoe het met je gaat als je weer thuis komt,wat zal het eten van Greetje weer lekker smakennnnnnnnnnnnnn jelle leafs fan ut Moddergat

• 04 Oktober 2011 - 17:24

Janny Timmerman:

Heeee Jel!

Zo te zien vermaak je je prima daar in het heule verre afrika! Bij ons is het schooljaar weer volop aan de gang, en niet bepaald leuk. Heel veel plezier daar nog en hou je taai!
    Hopelijk tot snel! Liefs Jans

• 05 Oktober 2011 - 19:09

Heit En Greetje:

He jonge,

Wat weer een verhaal (misschien switchen naar journalisitiek?) Echt geweldig lijkt het me om daar al die dieren te zien. Jammer van het health center. Flink hoor om 4 uren in de kerk te zitten. Hopelijk hebben jullie wat lekker rwandees eten gekregen bij jullie collega. Nou ja nog even en dan kun je weer genieten van een frikandelletje en boerenkool enzo.

Dikke tut

• 06 Oktober 2011 - 17:35

Heit En Greetje:

n mooi verhaal jelle. trouwens ook op fcrwanda. N prachtige stage, mooi weer en natuur. Geniet ervan wanT voor je t weet zijn jullie weer thuis.
    Groeten

• 09 Oktober 2011 - 14:49

Greetje:

Mooie foto's Jelle. Blij je weer te zien.
    Kus

• 12 Oktober 2011 - 12:39

Ineke En Marcel:

Leuk verslag weer jelle en leuke foto's!
    ik hoorde dat je met Metha had gebeld en dat alles goed was :D !
    Geniet nog van je tijd daar, gaat snel zeg !

xxxx

• 12 Oktober 2011 - 12:46

Elizabeth & Nico:

Hee Jelle
    Mooi dat het goed mei dei gjit! en dast het nei dien zin hast der.
    En wat een leuke verslagen steeds!
    Veel plezier nog der,
    Foar ast het wist, bist olwer ien Metslawier!

Liefs,

• 13 Oktober 2011 - 11:04

Metha:

Mooie foto's Jelle! Ik har de link olwer even ien dien www setten:D!
    Bist een TOPPER! (L)

• 13 Oktober 2011 - 15:02

Hans En Sippie:

Hey Jelle,

Bedankt voor je geweldige verslag, heerlijk om te lezen. Wat maak je veel mee en wat een indrukken allemaal.
    Vandaag nog maar 41 dagen en je gaat weer naar Metslawier, tenminste daar gaan we van uit en zien we naar uit! Het gaat alweer snel.

Hier alles prima, herfst, veel regen en harde wind. Het wordt hier 'savonds ook al weer snel donker.
    Hé kanjer, tot gauw..

Leafs fan ús

• 19 Oktober 2011 - 10:44

Hillie:

Heee Jelle,

Ik bin blied ost 't der sa nei dien sin hast. En wot typst mooie verslagen, ze leaze heel mooi en makkelijk. Ik hoop ost 't der nog even volhoarst mei ol dat vieze ieten en kalde douches :P
    Tot snel!

Leafs en een dikke tut fan Hillie

• 22 Oktober 2011 - 21:34

Annie:

He skot der bist wer efkes, mar mei een hiel ferhaal.
    bedankt foar dyn berichtsje op hyves even en sorry dat it wat stil wie trog de loft.
    Mar wat een spannende ferhalen en wat sto/ jim allejer beleefe!!!!!!!!
    Geweldig!
    Geniet der nog mar lekker fon want it is ansen samar safier en dan ferwelkomme we dy jir wer by us in us eigen doarpke.
    Jir gjit it syn gongkje.
    Joed feest hant fon myn mem har 88 ste fejidje, wie leuk hast de hiele familie wer even byelkoar.
    Andries en Alies har drokte mei hun takomstig nei hus in Anjum(wissest dat al trouwens?)
    En sa gjit it jir wat.
    No tot horens jer en een hiele dikke tut en knuffel fon us doeiiiiiii

• 28 Oktober 2011 - 15:31

Johanna:

ik mis je maar hoe is het daar