Wateronderzoek en Lake Kivu.. - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu Wateronderzoek en Lake Kivu.. - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu

Wateronderzoek en Lake Kivu..

Door: jelle de graaf

Blijf op de hoogte en volg Jelle

08 November 2011 | Rwanda, Shyogwe

Hello everybody !
Het is alweer een tijdje geleden dat ik weer wat heb geschreven.
Dus vandaar dat ik weer even een verhaaltje schrijf.

Ondertussen hebben we weer van alles gedaan.
Vorige week hebben we een huishoudster dag gehad, dit hield in dat we langs alle huisjes gingen van de huishoudsters.
En dat we ook de familie van hen konden ontmoeten.
Voordat we gingen hebben we alle huishoudsters een cadeau gegeven.
Een mooie mand, en een fotolijst met een groepsfoto van ons allemaal.
Ze waren heel blij met de cadeautjes, want die krijgen ze niet zo vaak.
De families waren best trots dat wij op bezoek kwamen, want een groep blanken heb je niet elke dag op bezoek natuurlijk.
De dag was zeer geslaagd, en we hadden hele blije huishoudsters.
Na de bezoeken hebben we nog lekker gegeten met zijn allen.
Gebakken bananen en brochette (ingewanden van een geit op een stokje).
Ook had ik een lading paracetamollen omdat ik waarschijnlijk een kleine darminfectie had opgelopen.

Dinsdag hebben we met zijn allen pannenkoeken gegeten.
Made by Wouter, Johan and moi.
We hadden pannenkoeken met spek, kaas, appel en naturel.
We hadden een stuk als 15 mensen uitgenodigd om met ons mee te eten, dus moesten we heel veel pannenkoeken maken.
De mensen die we uitgenodigd hadden waren vooral collega’s, zo was het schoolhoofd van de primary school er, en een aantal leraren van de primary school.
Hetty was er ook, dat is een Nederlandse vrouw die hier voor 2 jaar is.
Micheal was er, dat is een Engelsman.
Piet Noë was er ook, dat is een Belgische oogarts in het ziekenhuis te kabgayi.
Onze huishoudsters mochten ook aanschuiven, want we gingen ook de verjaardag vieren van een van onze huishoudsters.
Ik had wat spullen voor haar gekocht. Sjaal, parfum, armbanden, kaart met een leuke cadeau verpakking.
Ze was er erg blij mee, dus heb ik dat even heel goed uitgezocht.
Voor de rest zaten er nog wat vrienden aan tafel en wij.
De pannenkoeken vielen erg goed in de smaak.
We hadden de pannenkoeken gebakken op kolen, op een steelpannetje.
Geweldig !

Dinsdag hebben Renée en ik gekeken bij oogoperaties, bij Piet Nóe.
Het was heel leuk om dat een keer te zien.
We hebben ook een staar operatie bij gewoond.
De lens werd met een klein zaagje eruit gezaagd, en daar werd weer een nieuwe lens voor in de plaats gezet.
Je zou zeggen als er zo in iemand zijn oog word geprikt dat die ene blind zou worden, maar dat viel wel weer mee.
Piet Noë heeft het echt heel erg druk, het lijkt net of hij lopende band werk doet bij zijn patiënten, zoveel heeft hij er achter elkaar.
Is hij klaar met de ene, dan ligt de andere al weer klaar.

Ondertussen hebben wij ook de water resultaten, en die zijn schrikwekkend helaas.
De bacterie groei op het water wat wij drinken is ontzettend hoog, vandaag zagen we er zelf schimmel op groeien.
Het andere water uit de vallei (wat veel kinderen drinken) is ook niet drinkbaar.
Er zat een ontzettend hoog aantal kolonies op de platen.
Er mogen 100 kolonievormen per 1ml op een plaat zitten.
Bij ons eigen water zaten er meer dan 1000 kolonie vormen op, in 0,25ml.
Wij hebben het dus gekookt en gefilterd.
Bij het vallei water zaten er ook ongeveer zoveel op, ongekookt en ongefilterd.
Het hoge aantal kan ook te maken hebben met besmette waterflessen, want die worden altijd hergebruikt of de waarin we gekookt hebben kan ook besmet zijn.

gister zijn we begonnen met het testen van de water flessen en de kook pannen.
Ook gaan we verschillende ruimtes testen, op wat het allemaal voor lekkers aantrekt.
We hebben de kookruimte, de keuken, buiten, het kraantje en voor de lol de wc.
Vandaag hebben we gezien dat er een forse bacterie groei is op het plaatje van de water fles.
Dus waarschijnlijk is de fles besmet.

We zijn gister ook naar Piet Noë geweest voor het sponsoren van de brillen.
Hij was echt ontzettend blij, er kwam een glinstering van zijn gezicht af.
We hebben een foto gemaakt voor het bedrijf.

We zijn vandaag naar het healthcentre geweest voor de sponsoring van de tena lady en tena for men.
Ook hebben we 500 condooms gesponsord aan het healthcentre.
Ze waren dolblij, ze konden niet vaak genoeg dankjewel zeggen.
Ook hebben we weer een foto gemaakt voor het bedrijf die de spullen heeft gesponsord.

Afgelopen weekend zijn we naar Lake Kivu geweest in Kibuye met de hele groep en Hetty.
We hebben het heel erg naar ons zin gehad, we konden eindelijk weer eens lekker zwemmen.
Wand de andere wateren hebben bilharzia, dat zijn larfjes die je huid binnen dringen, waar je vervolgens erg ziek van gaat worden.
We hebben een eiland bezocht met de boot.
Op het eiland hebben we heerlijk gerelaxt in een hangmat.
Op het eiland leefde ook een aapje, die hebben we dus gezocht en gevonden.
Verder leefden er koeien, maar die zijn niet zo bijzonder.
Die avond hebben we heerlijk gerelaxt met een lekker drankje en verrukkelijk voedsel.
Ik had zelf een mega vis en franse frietjes. Mmmmh.
Zondag hebben we lekker rustig aan gedaan.
Lekker ontbijtje met een bakje koffie, al zat de helft van mijn kopje vol met prut.
We konden niet meer zwemmen helaas, wand het regende heel erg hard.
Er waren wel twee diehards die toch nog een duik hebben genomen, wand het water bleek wel rond de 20 graden te zijn, dus dan kan het ook wel.
Na 2 uur rijden waren we ook alweer bijna thuis in Shyogwe.

Deze week zijn we vooral druk met het water onderzoek, met de presentaties en de verslagen.
Alles moet af zijn als we weer terug zijn, en dat is bijna weer zover.

Thank you for Reading !!

Jelle

• 08 November 2011 - 17:48

Heit En Greetje:

Mooi stukje jonge en dus toch wel weer veel beleefd. Ik snap dat je zoveel indrukken krijgt dat je gewoon niet weet wat je moet vertellen als je belt. Jammer dat de verbinding werd verbroken maar fijn je weer gehoord te hebben. De tijd vliegt en wij vinden het mooi dat je bijna weer thuis komt maar blijf genieten daar.
    Dikke tût

• 08 November 2011 - 18:39

Pake En Beppe:

wat zal ik er van maken Jelle,we hebben er weer zinin dat je weerhuiskomt,wat is het fijn dat jullie zo'n mooie vriendschap hebben met elkaar .je moet nog maar even genieten hoor,wat de tijd gaat nu heel snel voor jullie daar.Piet heeft het over vorst ,dat dan kunnen jullie hier de schaatsen onderdoen [haha]leave skot un dikke knuffel fon us en de groetnis ek oan dyn collega's doei doei pake en Beppe

• 08 November 2011 - 19:22

Ineke & Marcel:

heeeeeeee vriend!
    Moooi verhaal, super belevenissen.
    Had je nog geappt maar deze heb je helaas nog niet ontvangen.
    Over 2 weken ben je er al weer, jeetje
    het gingecht snel!
    Geniet nog van alles daar
    voor je het weet ben je weer in het koude saaie nederland haha.
    Doeeg xxxxx

• 08 November 2011 - 23:25

Annie:

Haaaaa jelle,

Tjonge jonge wat meist sto wat beleefe, prachtig!!!!!!!!!
    Sa interessant by de oogarts fansels en onderzoeken en de sponsering fon tena lady`s and for men geweldig!!!!!!!
    He geniet der nog lekker fon it sjit al wer op en foar dat ik it ek in de gaten ha hoopje ik dast jir wer gauw es oan de tafel sitte meist.
    Jir thus gjit alles syn gongkje.
    Alies en Andries binne bezig mei hun huske.
    kornelis kwam sa krekt let thus, fon it darten (bytsje oansketten likkede it wol ;-) )
    Johannes leit al, en ik sit jir nog mar wat............
    Gjin no sa op bed jer let genoag!
    He ik hald dy in de gaten nog via ferslagen en oas tot gauw he, dikke tut, Annie

• 09 November 2011 - 04:44

Sippie:

Hé Jelle, wat maak je veel mee zeg! En dan te zien dat de mensen daar, met wat voor ons kleinigheden zijn, zo dankbaar zijn.

Ingewanden van de geit eten..... tjeetje het lijkt mij geen wonder dat je dan darminfectie krijgt. Maar dat zal daar wel normale kost zijn denk ik. Misschien kan Jaap ook eens een geit slachten en Greetje de ingewanden bakken. Hmmmm.

Wat gaat de tijd dan ook weer snel, nog een paar weekjes en je bent weer in Friesland, kun je je dat voorstellen? Je hebt in een korte periode heel wat meegemaakt en veel indrukken opgedaan.

Hier is alles prima, de klok is weer een uur terug gezet, dus 's avonds al weer vroeg donker en frisjes.

Nou Jelle, zomaar weer even, bedankt voor je verslag goede terugreis en tot snel.

Liefs,
    Hans en Sippie

• 10 November 2011 - 13:38

Dirk En Gerda:

ha jelle
    mar wer efkes een lyts einsje type for nei dei
    mooi dot olles sa nei winsk giet derre en dot jimme san mooi groepke minsken ha ,de tiid flugt no hurd tink ik he far jimme ollegearre jim ha der hiel wat leart en sjoen hoe de minskenn der leave en werke en hoe primitief .
    jir is it ollegearre weelde wij hoopje dots staks mei hiele mooie gedachten oan rwanda wer thus komst
    gr oan ol dien colega,s
    leafs van us ut Dokkum

• 14 November 2011 - 11:21

Metha:

He Topper!
    Wot leuk dost mie even een krabbel stjoerd hast! Ik har mien leste assesment helle, en krij eind november utslag. Maar komt wol goed hjer allinug de examencommisie mat sjin ot olles von mei compleet is! Hast ol wer heel wot beleeft leas ik wol, en mooie foto's:D. Nog 9 dagen dan komst olwer thus, der sjur ik ol nij ut! Dan drinke we der even een pear op:D Nou geniet nog maar even von de leste pear dagen en tot volgende weike waasdei! Miskjin ot ik deze wieke nog even belje, waasdeii ofsa.
    En oars alvast een goeie reis werom!

Dikke tut metha Xxxxxxx