Voorlichtingen, wateronderzoek - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu Voorlichtingen, wateronderzoek - Reisverslag uit Shyogwe, Rwanda van Jelle Graaf - WaarBenJij.nu

Voorlichtingen, wateronderzoek

Door: jelle de graaf

Blijf op de hoogte en volg Jelle

27 Oktober 2011 | Rwanda, Shyogwe

Hallo allemaal !!

Sorry voor het lange wachten voor een nieuw verhaaltje.
Het was me even een beetje ontschoten vanwege de drukte en had er eerlijk gezegd ook niet meer echt aan gedacht.
Dus sorry daarvoor.

We hebben de afgelopen tijd weer heel veel gedaan, zo zijn we begonnen met de voorlichtingen en zijn onze spullen voor ons water project binnen gekomen.
Samen met alle spullen die zijn gesponsord.
We hebben ook twee weekenden in Kigali (hoofdstad) doorgebracht.
Ik begin eerst wel even te vertellen over de voorlichtingen/lessen over seks.

Renée en ik zijn twee weken geleden begonnen met de voorlichtingen/lessen over seks.
Wij hadden ons goed voorbereid daarop, maar we waren toch wel heel benieuwd hoe de studenten gingen reageren.
Wand misschien wilden ze wel helemaal niet praten over seks.
Gelukkig was dit niet het geval, en is alles toch goed gekomen.

In de eerste les hadden Renée en ik vooral als bedoeling elkander een beetje beter leren kennen.
Dit deden we om de klas een beetje losser te maken.
Toen we de introductie hadden gehad, hebben we de klas een vragenlijst laten invullen.
Met de vragen:

• Wat vind je van seks ?
• Wat vind je van seks voor het huwelijk ?
• Wat vind je van meer dan 1 bed partner ?
• Wat vind je van seks hebben met een condoom ?
• Wat vind je van prostitutie ?

Bij sommige vragen werd wel wat lacherig over gedaan, omdat sommige vragen toch wat opvallende antwoorden hadden.
Maar de vragenlijst is toch goed en serieus ingevuld.
Alleen hadden wij wel het idee dat zij niet echt hun eigen antwoord gaven, maar het best antwoord, dus bijvoorbeeld:

Wat vind jij van seks met een condoom ?

A, Goed, veiligheid voorop.
B, Goed, maar ik kan geen condoom betalen.
C, Ik gebruik geen condoom.

Natuurlijk hadden de meesten antwoord A.
Maar stiekem hebben heel veel mensen ook B, omdat ze gewoon geen geld hebben om een condoom te betalen.
De tweede klas was wat eerlijker, wand daar hadden een paar B, en een paar zelfs C.

Toen we een paar vragen hadden behandeld, mochten ze ons van alles vragen over hoe het bijvoorbeeld in Nederland het aan toe gaat.
Over of je ook seks kon hebben met dieren, en vervolgens daar zwanger van raken.
Hoe duur zijn condooms, mag je seks hebben in je school, tot hoever de penis in de vagina kan gaan.
Hoe mannen en vrouwen (zelfde geslacht) seks met elkaar hebben, homoseksualiteit is hier natuurlijk taboe, maar toch willen de studenten er wel van alles over weten.
Net zoals veel andere dingen, wand uiteindelijk slaat het op hun zelf.
Wij hebben hun ook vragen gesteld, zo mogen zij geen condoom bij zich hebben op school, is seks voor het huwelijk een zonde (terwijl een groot deel gewoon seks heeft voor het huwelijk).
Zo denken ze dat je van masturberen doof of gek wordt.
De reden waarom zij dat denken, is dat de mensen van de kerk hun als ware hersenspoelen met zulke gekke gedachten.
Wij hebben ons best gedaan om die gedachten zoveel mogelijk te verwijderen.
Of dit gelukt is zal wel niet, maar we hebben ons best in ieder geval gedaan.
De eerste les was zeer geslaagd, ze letten goed op en hebben vast wel wat opgestoken.

In de tweede les hebben Renée en ik het over STD’s (sexual transmitted diseases) gehad, dat zijn SOA’s.
We hebben ze verteld over de oorzaak van deze ziekten, en de symptomen.
Ook hebben wij de meest voorkomende SOA’s behandeld, die waren:

• HIV/aids.
• Syfilis.
• Gonorrhea.
• Genital herpes.

We hebben het idee toen we dit gingen uitleggen dat zij er nog helemaal niks van wisten.
Dat komt waarschijnlijk dat een groot deel van de groep de eerste keer er niet was, normaal moesten die eruit, maar dan bleven er zo weinig over.
We zijn niet heel diep in de stof gegaan, wand waarschijnlijk onthouden ze dat toch niet.
Dan onthouden ze alleen maar van als ik seks heb krijg ik een ziekte en ga ik dood, dat moeten we maar niet hebben.
Na wat theorie over de mannelijke condoom hebben we bananen uitgedeeld voor de condoom instructie.
Ze hadden dit nog nooit gedaan, alleen in de theorie hebben ze het over het gebruik van een condoom gehad.
Nadat ik zorgvuldig alle stappen voor het veilig gebruiken van een condoom had uitgeld, liet ik het de klas proberen.
Ik had ze in 4 groepen gedeeld, omdat we niet heel veel condooms hadden, die waren die les namelijk allemaal op gegaan. Beetje jammer.
Vandaag hebben we 500 condooms erbij gekregen, dus kunnen we er weer op vooruit.
Iedereen had de condoom er zo omheen, voor afrikanen zit er dus ook geen kunst aan.

Na de mannelijke condoom instructie, is Renée begonnen met het uitleggen van een condoom voor een vrouw.
Wij hadden die week zelf ook even onderzoek gedaan naar hoe zo’n vrouwen condoom eigenlijk in zijn werking gaat.
Toen Renée de condoom eruit haalde lag de hele klas dubbel.
Waarschijnlijk omdat die condoom zo gigantisch groot is.
Toen Renée vertelde dat de condoom naar binnen moest worden gedrukt lag de klas plat van het lachen.
Het is toch ook best wel grappig zo’n vrouwen condoom.
Best logisch dat een vrouwen condoom bijna niet gebruikt wordt.

We hadden maar even tijd om de lessen te geven, omdat alle studenten in de examens zaten, inmiddels zijn alle studenten vertrokken naar hun thuis front.

De 3e les, ook de laatste gaan Renée en ik het hebben over de menstruatie cyclus, tienerzwangerschappen, en we geven ze nog een handwasinstructie.
We geven de handwasinstructie omdat iedereen hier wel toe is aan wat hygiëne.

Vandaag zijn onze spullen vanuit Nederland aangekomen hier in Shyogwe.
Hier zitten sponsor spullen bij, materialen voor sommige studenten.
Voor mij en Renée zitten er ook een boel materialen bij voor ons water onderzoek, deze materialen zijn gesponsord door het Friesland College.
We zijn erg blij met de spullen, wand iedereen is erg benieuwd naar de kwaliteit van het water hier.

Ik geef even een kleine inleiding over wat Renée en ik gaan doen,

Volgende week beginnen Renée en ik met ons water onderzoek.
We gaan dit gewoon bij ons thuis in Shyogwe doen.
We bouwen de oude kamer van Robin om in een mini laboratorium, met de benodigde decoraties.
Eerst gaan wij ons eigen water onderzoeken, we gaan dan kijken naar de hoeveelheid bacterie groei in het water.
Het water wat wij hier drinken is van zichzelf vervuilt water.
Het water wordt eerst gekookt, en daarna gefilterd, zodat wij het kunnen drinken.
Omdat er regelmatig mensen niet heel fit zijn in ons huis, verdenken wij het water daarop.
De smaak van het water is ook erg smerig, het proeft naar drek en rook.
Ik ben daarom ook al over gestapt op mineraal water uit flessen.
Renée en ik gaan het water testen voordat het gekookt wordt en nadat het gekookt wordt.
Nadat gaan we het testen voordat het gefilterd wordt en nadat het gefilterd wordt.
Als het water weinig bacteriën bevat, kan iedereen het gewoon drinken, als het teveel bacteriën bevat is het aan te raden het niet te drinken.
Maar voor de liefhebber zou ik zeggen drink smakelijk.

Als onze testen goed lukken, gaan we het zelfde doen op verschillende scholen hier in de buurt, zo kunnen zij ook een kans hebben op schoon drink water.
Als het goed is komen er meer filters, die kunnen geïnstalleerd worden op deze scholen.
Als de testen goed uit de kast komen zijn we blij, zo niet, dan niet.
Maar wij hebben goede hoop.
In ons mini lab in een van de kamers hier moet wel hier en daar wat improvisatie komen.
Veel materiaal kon niet vanuit Nederland hier heen gestuurd worden, dus daar moeten Renée en ik een andere oplossing voor zien te vinden.
Weer een voorbeeld van primitiviteit, maar dat is ook wel weer heel erg leuk om in zo’n situatie te werken, en je leert ervan.

Ook werken wij nog steeds in het ziekenhuis, alleen is het steeds rustiger.
Er zijn bijna geen bloedmonsters meer, en er zijn bijna geen testen meer te doen.
Hooguit 3 op een dag.
Dit is heel vervelend, wand om een hele dag in een lab te zitten waar niks te doen is wordt je ook niet echt snugger van.
Ook wordt onze afdeling steeds vaker over genomen, door mensen die we nog nooit eerder hebben gezien.
Er spreken hooguit 2/3 mensen goed Engels, en die mensen zijn er ook nog bijna nooit.
Gelukkig hebben wij nieuwe werkzaamheden te doen vanaf vrijdag, en kunnen wij het ziekenhuis een beetje achter ons laten.

Afgelopen weekend zijn we naar Kigali geweest, en hebben we lekker even weekend gevierd.
We zijn de zaterdagen naar een club geweest, genaamd cadilac (weet niet of ik het goed schrijf).
We hebben daar wat gedronken en lekker gedanst.
De muziek stond wel abnormaal hard, ’s nacht een harde piep in de oren waardoor je weer niet kon slapen.
Afgelopen zaterdag hebben we ook afscheid genomen van Robin (een van de studenten), die was hier al een maand eerder voor zijn vriendin.

Op zondag hebben we lekker de hele dag in een coffee café gezeten, we konden hier heerlijke coffee krijgen, speciale bourbon coffee van de bourbon plan t.
We konden daar internetten en onze social networks even checken.
Ook konden we de mails even door lezen, het is altijd leuk om verhaaltjes van mensen te lezen die een reactie ergens onder geplaatst hebben.

Afgelopen week was ik ook weer niet fit, net zoals meer in ons huis.
Het is een raadsel van hoe dat komt.
Water, omgeving,voedsel, malaria tabletten ?? Geen idee.

We zijn nu vooral druk bezig met onze presentaties, we hebben het algemeen stuk al bijna af.
Ik doe het algemeen stuk over landbouw.

Ik houd nu even op met typen, ben erg moe en zal zo spoedig mogelijk weer een verhaaltje typen.

Bedankt voor het lezen !!
Laat maar even een reactie achter, dan heb ik ook weer wat om te lezen.. :)

Groeten uit heerlijk warm Rwanda !!

• 27 Oktober 2011 - 20:11

Anke:

Hee Jelle! wat een verhaal zeg! erg leuk om te lezen ! jullie zijn echt goed bezig daar! lijkt me best wel spanned om zulke voorlichtingen te geven. hoop indd dat ze er wat aan hebben. Nog heel veel suc6 met jullie waterproject! en tot snel!!

Toedells xx

• 27 Oktober 2011 - 20:13

PAKE EN BEPPE:

jELLE WAT MOOI OM WEER WAT VAN JE TE HOREN.jULLIE HEBBEN
    DAAR EEN HELE TAAK ZO TE LEZEN,HOOP DAT JULLIE NIET TE VEEL ZIEK ZIJN.fIJN DAT JULLIE SPULLEN AANGEKOMEN ZIJN DAN KUNNEN JULLIE DAAR WEER VERDER MEE.DOE JE DE GROETEN OOK AAN JE COLEGA'S?
    wE BELLEN WEL EENS WEER ,EN ZIEN UIT NAAR WEER EEN VOLGEND VERSLAG DOEI JONGEN EEN DIKKE KNUFFEL VAN ONS P EN B

• 28 Oktober 2011 - 10:08

Frida:

Ha Jelle,
    Leuk om de verslagen te lezen...
    grappig om seksuele voorlichting te geven, ben benieuwd naar de uitslag van de waterproefjes.
    Hier is alles hetzelfde, Geart en Jelte schaatsen wekelijks op de ijsbaan, moeilijk voor te stellen als je in Ruanda bent...
    In de winkels liggen al weer Sinterklaasspullen..veel te vroeg...en de blaadjes vallen van de boom...Ik zou zeggen blijf nog maar even i Ruande want om het weer hoef je niet thuis te komen, maar ons water is wel school en douchen is natuurlijk heerlijk...ik denk ik type maar even wat flauwekul dan heb je wat te lezen..
    tut fan us allegear..Frida

• 28 Oktober 2011 - 13:18

Petra:

hee jelle,
    leuk verhaaltje:D
    'k hoop dast dy al wer wat better fielst.

leafs

• 28 Oktober 2011 - 15:31

Johanna:

oke leuk hoe is ie jelle we missen je groetjes johanna

• 28 Oktober 2011 - 17:16

Eveline:

hee jelle,
    ik mis dy heel erg en ik bin bliid datst oer 3 wiken en in pear dagen wer werom bist. ik fyn it wol stoer datst der seksuele foarlichting joust. ast der by us op skoalle oer begjinst hat iederien de slappe lach. ooh ja bist erg brun wurden? ik tink it wol.

hiele folle tutsjes Eveline

• 28 Oktober 2011 - 18:34

Jacco En Wieke:

heej jelle.
    vienst ut wol leuk om sexuele voorlichtingen te jaan? ut is een skoft lien dot we wot fon die heart ha.we bin beneid ot ut wetter lieke skjin is os thús. succes mei de proefkes. nog een lietse 4 wieke en dan bist ol wer thús. wij sjogge nei dy út.

groetsjes fon Jacco en wieke :)

• 29 Oktober 2011 - 09:52

Heit En Greetje:

He Kanjer
    Zo wat een verhaal zeg.Hoop dat ze wat van je lessen opgestoken hebben. Goed idee om voortaan maar water uit een fles te drinken zolang jullie het water nog niet getest hebben. Heb je al een stukje brood met muisjes gehad? en zijn de andere pakjes al aangekomen? Mooi dat jullie je nog zo goed vermaken maar ook mooi dat je over een paar weken weer thuis bent. De groeten aan de rest daar en blijf genieten.

Dikke Tut

• 29 Oktober 2011 - 10:20

Alies:

Hee Jelle,

Wat een verhaal sees.. Wol leuk om te leassen :D! Bin er beneid nei de resultaten van t wetter! List al even witte toch?

Vjiders is t waar jir alwer lekker kald, winterjas hak al wer oarn haha.. Lesten hiek selfs alwer ies op mien auto ruiten..
    En mien telefoon wie ien de wc foln, derom reageerde ik nooit op dien smskes, nou hak gelukkig een neie telefoon kriegen dus we kin wer appe!
    Sa ot t nou stot krei ik en Andries volgende wieke freed de sleutel fan t hoes dus dan kin we oarn de gong. Ast wer thus bist mast ek even helpe mei klussen en gezellig langs komme om koffie, een bierke etc:D! Sjur der ek nei uit om wer mei die te zwemmen jer, dat mis ik wol. Ik bien beneid ast ek lekker brun bist!
    Nou tot snel t sjit al op.. Hast dien nocht der ek al ? Of komst der goed trog hinne?
    Nou hele dikke tut en tot snel <3

• 29 Oktober 2011 - 12:17

Elizabeth & Nico :

Hee Jelle!
    wer san mooi verslag.
    Hast het sa te leasen, nog best nei dien zin der!
    nog een lyts maandsje dan bist ek olwer werom. gjit snel!

Bin beneid nei de verhalen, hast vast een hele folle te vertellen!

Leafs

• 30 Oktober 2011 - 18:34

Metha:

Wot harre jim wer een prutte beleefd:D Een prutte sucses mei dien waterproject. En ik sjur der no ol nij ut dost wer thus komst:D
    Dikke tut (L)

• 31 Oktober 2011 - 06:58

Froukje Haaksma:

Hey pop! Mooi dast it sa nei dyn sin hast. We prate snel efkes bei okay? Hiele folle succes en een dikke tût Froukje

• 05 November 2011 - 16:36

Roos:

Hee Jelle!! Ik vind het super leuk om je verhaaltjes te lezen! Veel succes nog daar voor de laatste paar weekjes, en niet ziek worden!
    Groetjes Roos!